Veľa sa o nej hovorí a podľa prognóz, sa ešte len bude. Digitálna transformácia firiem udáva tempo v [...]
Ľudia a firmy, ktoré ovládajú umelú inteligenciu, sú na tom inak. Nie je nutné, aby ste AI využívali, avšak to neznamená, že ju ostatní vynechajú. Prví, ktorí ju zaviedli, získavajú výraznú konkurenčnú výhodu.
AI, teda umelá inteligencia v súčasnosti hýbe svetom internetu a biznisu. Hovorí sa, že už do pár rokov môže nahradiť veľkú časť aktuálne existujúcich pozícií a kto sa nedokáže adaptovať, bude mať v budúcnosti obrovské problémy.
Prestížny Massachusettský technologický inštitút (MIT) dokonca o AI hovorí ako o 3. digitálnej revolúcii – tou prvou bolo vynájdenie internetu, ktorý firmám umožnil okamžite ponúkať všetky svoje produkty a služby prakticky komukoľvek po celom svete, ale zároveň zvýšil nároky zákazníkov na to, aby si ich mohli objednať prakticky okamžite. Podobne rýchlo očakávajú aj riešenie prípadných otázok a problémov cez linky zákazníckej podpory.
Druhou digitálnou revolúciou bol príchod osobných počítačov a mobilov, vďaka ktorým tu máme sociálne siete a výrazne zvýšené nároky na to, ako v súčasnosti musí vyzerať prezentácia firmy, aby vôbec mala šancu uspieť.
Nástup umelej inteligencie prichádza v čase, keď technológiám zároveň začína dominovať aj automatizácia a rozšírená realita (AR). Väčšina ľudí všetky tieto trendy aspoň sčasti registruje. Mnoho ľudí napokon už skúsilo v obchode zaplatiť pomocou samoobslužnej pokladnice, položiť otázku ChatGPT, ďalší videli nové okuliare s virtuálnou realitou od Apple. Dôležité je pripomenúť, že všetky tieto technológie sú len špičkou ľadovca. Rovnakí profesori z MIT predpovedajú, že AI do pár rokov zredukuje v súčasnosti existujúce náklady firiem o 90 %. Tieto ušetrené financie môžu firmy použiť do vývoja produktu či na jeho marketing, čím získavajú obrovský náskok proti konkurentom.
Ak vaša firma nedokáže zareagovať, okamžite prestane byť cenovo konkurencieschopná. Prvé náznaky nám už teraz ukazuje napríklad transformácia automobilového priemyslu, v ktorom elektromobily od Tesly či čínskych značiek dokážu výrazne podliezť ceny európskych gigantov.
Samozrejme, celkové rozpočty najväčších firiem sa nijako nescvrknú. Ušetrených 90 % okamžite presmerujú do agresívnejšieho marketingu, vyššieho tempa vývoja svojich produktov alebo ovládnutia trhu vďaka bezkonkurenčným cenám. Svoj technologický náskok tak len ešte viac zvýšia, ako to dnes dokáže Apple, spomenutá Tesla či Nvidia. Kým priemyselná revolúcia ľudí v minulosti odbremenila od nutnosti vykonávať manuálnu prácu a umožnila im zužitkovať ich kognitívne schopnosti v kanceláriách, AI za nás čoraz viac začne vykonávať práve takéto kognitívne aktivity. Problémom je, že človek už nemá ďalší tromf v rukách, vďaka ktorému by bol pre firmy „nenahraditeľný".
Existujú názory, že AI len zmení našu agendu a namiesto zdĺhavého písania textov alebo tvorby grafiky sa staneme skôr zadávačmi tzv. promptov, vďaka ktorým ChatGPT či Midjourney urobia to, čo chceme. Treba si však uvedomiť, že umelá inteligencia je v súčasnosti len na začiatku. Kým teraz firma možno naozaj potrebuje niekoho, kto generatívnu AI dokáže ovládať, už pred pár dňami predstavená verzia ChatGPT 4o jej schopnosti balí do intuitívneho „ľudského" obalu, ktorý prakticky vymaže potrebu na stretnutia v cudzom jazyku volať tlmočníkov a do veľkej miery nahrádza tiež lektorov či učiteľov, pretože nám dokáže vysvetliť presný postup riešenia rovnice namiesto „vygooglenia“ ťažko pochopiteľných textov z učebníc.
V biznise AI dokáže oveľa viac než generovanie textu či obrázkov. Veľké firmy už dnes využívajú machine learning na spracovanie a analýzu stoviek gigabajtov dát v reálnom čase.
Platí, že aj keď AI hneď nenahradí všetkých ľudí vo firmách, ľudia, ktorí ovládajú prácu s AI, už v súčasnosti nahrádzajú tých, čo sa nedokázali adaptovať. Rovnako tak firmy, ktoré neimplementujú AI do svojho biznisu, už prestávajú byť konkurencieschopné voči technologickým gigantom a firmám so silnou mierou zavádzania inovácií.
Ľudský kapitál však tak skoro z biznisu rozhodne nezmizne. Tak napríklad hoci máme e-shopy, zákazníci stále chodia aj do kamenných obchodov. S nástupom AI sa skutočný ľudský kontakt môže stať ešte nenahraditeľnejší. AI zatiaľ rozhodne nenahradí ani manažérov motivujúcich tím. Už teraz sa tak okrem zvyšovania svojich digitálnych zručností môžete zamerať aj na vylepšovanie svojich soft skills, prezentačných schopností či komunikácie, vďaka ktorým vás AI tak skoro nenahradí.
Zdroj: www.retailmagazin.sk
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?