Veľa sa o nej hovorí a podľa prognóz, sa ešte len bude. Digitálna transformácia firiem udáva tempo v [...]
Spory medzi dodávateľmi a odberateľmi, vyhlásená vojna internetovému porovnávaču alebo vstup čínskeho kapitálu. Prebehlo niekoľko zásadných akvizícií a tiež sa zatvárali niektoré predajne. Aj takú podobu mal podľa Hospodárskych novín slovenský maloobchod v roku 2016. Aké boli teda zásadné momenty uplynulého roka?
Záchrana v hodine dvanástej. Aj tak by sa dal vystihnúť tohtoročný príbeh spoločnosti Carrefour na Slovensku. Reťazec dlhoval dodávateľom a štátu okolo 17 a pol milióna eur, ktoré nemal z čoho vyplatiť. Nádej predstavoval príchod investora, bývalého partnera Penty, Jozefa Špirka. Ponúkol vyplatiť veriteľom tri percentá ich dlhu. Štát, ktorému Carrefour kvôli pokutám dlhoval najviac, ponuku investora odmietol. Zelenú pokračovaniu obchodným predajniam dal v poslednej chvíli súd, podľa ktorého bude ozdravenie reťazca výhodnejšie než jeho konkurz. Carrefour sa tak znova snaží získať dôveru dodávateľov i zákazníkov.
Terno, Hypernova a Moja Samoška. Trojica sesterských predajní, ktorá sa spojila pod jedinú značku – Terno. Rozhodla o tom spoločnosť TERNO real estate, ktorej všetky tri predajné siete patrili. „Najviditeľnejšou zmenou bude rebranding, ktorý sa okrem zmeny loga dotkne aj exteriérových a interiérových úprav,“ uviedla v oficiálnom stanovisku spoločnosť. Sľúbené zmeny začali už v lete a mali by trvať aj počas budúceho roka. Novým spoločným logom sa stal štvorlístok. Spoločnosť zároveň tvrdí, že staronovú zlúčenú značku Terno bude ďalej rozvíjať.
Počet obchodných domov Hypernova, ktoré pod spoločnú značku Terno postupne prechádzajú, bude výrazne menší, než ich mala spoločnosť v čase oznámenia svojho zlučovacieho plánu. Na Slovensku pred pár rokmi pôsobilo vyše 20 ich obchodov. Potom nastalo zoštíhľovanie. Hlavný dôvod – nedosiahnutie vý-sledkov. Rušenie predajní pokračovalo i v tomto roku. V lete skončila prevádzka v Liptovskom Mikuláši a v Trenčíne. Kvôli neuspokojivým dohodám ohľadne zmlúv sa zrušili predajne v Bratislave, v Košiciach a v Nitre. Ostali tak štyri predajne.
Slovenský líder v predaji elektrotechniky Nay výrazne posilnil svoje prvenstvo, keď kúpil konkurenčného predajcu Electroworld. Transakciou sa dokonca stal jednotkou i na českom trhu. Cena, ktorú zaplatil Nay za pohltenie konkurenta, nebola zverejnená. Zlúčená spoločnosť má u nás aktuálne dokopy 35 kamenných predajní a e-shop. „Je to veľký krok k dosiahnutiu nášho cieľa, ktorým je vedúce postavenie v strednej Európe. Táto akvizícia znamená zdvojnásobenie obratu skupiny Nay,“ povedal predseda predstavenstva slovenského reťazca Peter Zálešák.
Čínskej expanzii sa v roku 2016 nevyhol ani slovenský maloobchod. Zakladateľ spoločnosti Mountfield Ivan Drbohlav sa rozhodol zbaviť 70-percentného podielu vo firme. A kupcu objavil v Číne. Je ním skupina Eurasia Development Group Limited. „Obchod je už uzavretý. Môžem to potvrdiť,“ povedal tento mesiac marketingový riaditeľ Mountfieldu Aleš Hrouda. Reťazec má u nás 17 predajní, e-shop a 270 zamestnancov. Podľa analytika maloobchodu Ľubomíra Drahovského príchod čínskeho investora môže znamenať rozšírenie sortimentu najmä z Číny, nižšie ceny, no vylúčená nie je ani zhoršená kvalita niektorých produktov.
Heureka stratila nezávislosť – vyhlásil tento rok o internetovom porovnávači cien marketingový riaditeľ najväčšieho československého e-shopu Karol Kučera.
Dôvodom bolo odkúpenie Heureky spoločnosťou Rockaway, ktorá vlastní niekoľko e-shopov a zároveň kupovala najväčšieho konkurenta Alzy – e-predajňu Mall. Pri e-shopoch a porovnávači cien vlastnených jednou firmou hrozil konflikt záujmov. Alza z Heureky odišla, založila stránku bezheureky.sk a vyzývala ostatných, aby ju nasledovali. Súd nariadil stránku stiahnuť. No Alza sa rozhodla s podporou ďalších 24 e-shopov pokračovať. „Pre- šli sme na doménu bezheureky.com,“ oznámil HN Karol Kučera.
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?