Kľúčovým faktorom pre udržanie rýchleho rastu je pre maloobchodnú spoločnosť 1. day čo možno [...]
Český trh s hotelierstvom a gastronómiou bojuje s viacerými problémami naraz. S úbytkom pracovných síl po covide, rastúcimi cenami energií a surovín, zvyšovaním miezd pracovníkov a čoskoro aj s prísnejšími pravidlami pre zamestnávanie na DVP. Ďalšie zdražovanie už si podniky nemôžu dovoliť, preto stále častejšie siahajú po technológiách, ktoré im znižujú prevádzkové náklady. Rastúci záujem z gastronomického segmentu potvrdzujú aj sami dodávatelia týchto technológií.
Firmy a podniky v gastronómii už nemajú veľa možností, ako šetriť. Nakupovanie lacnejších surovín alebo zníženie kvality služieb je pre nich neprijateľné kvôli zachovaniu dobrého mena. Preto dnes hotely a reťazce reštaurácií siahajú po technologických riešeniach, ktoré boli predtým doménou supermarketov a e-shopov.
Jedným z takýchto riešení je EDI. To spočíva v automatizovanej výmene dokladov – objednávok, dodacích listov alebo faktúr – s obchodnými partnermi. Všetky doklady prúdia elektronicky a zrýchľujú proces objednávania, príjmu tovaru a fakturácie. Firmám to môže ušetriť aj desiatky hodín práce mesačne, lenže aby EDI fungovalo, musia ho mať obe strany reťazca – dodávateľ i odberateľ.
„Zvýšený záujem o EDI je v gastro segmente logický. Veľké percento dodávateľov, ktorí hotelom a reštauráciám dodávajú tovar, už EDI využíva na komunikáciu s obchodnými reťazcami a online supermarketmi. Vďaka tomu majú podniky v gastre jednoduchšie podmienky na zavedenie EDI než iné trhy,“ hovorí David Reichel, Solution Architect z firmy Grit, ktorá riešenie na EDI komunikáciu vyvíja.
Zavedenie EDI aktuálne rieši napríklad hotelový reťazec Orea Hotels. „Našou hlavnou motiváciou na zavedenie elektronickej výmeny dokladov bolo zlepšenie kvality služieb. Lepšie teraz napríklad vidíme do toho, čo majú naši klienti radi, zamestnanci zase nestrácajú čas s administratívou a môžu sa viac venovať hosťom. Úspora času a efektivita je skôr čerešničkou na torte,“ hovorí Pavel Jenč, IT Manager z Orea Hotels.
EDI do gastra preniká tiež cez spoločnosti, ktoré okrem gastro biznisu prevádzkujú inú činnosť. Príkladom je firma HP Tronic, prevádzkovateľ obchodov Datart. „Uvedomili sme si, že rovnaké výhody, ktoré tieto technológie prinášajú nášmu hlavnému biznisu s elektronikou, môžeme uplatniť aj pre naše ubytovacie a gastro prevádzky v Resorte Valachy a zlínskej Bistrotéke. Veľká časť našich dodávateľov už EDI používa, takže sme si elektronické doklady začali vymieňať rýchlo,“ hovorí Alena Dujková, vedúca projektu implementácie EDI v HP Tronic.
Hlavnou prekážkou pri zavádzaní EDI sú pre hotely a reštaurácie predovšetkým súčasné informačné systémy a najmä zavedená prax v práci so surovinami a ich objednávanie. „Gastro prevádzky vo svojich systémoch obvykle využívajú zjednodušenú evidenciu surovín na manuálne objednávanie tovaru. Dobrá správa je, že aj v týchto prípadoch dokážeme efektívne automatizovať proces príjmu tovaru aj následnú likvidáciu faktúr. Hotely a reštaurácie si však viac než kedykoľvek predtým uvedomujú výhody zavádzania objednávok a začínajú meniť proces nákupu, čo vedie k aktualizácii využívaných ERP systémov a rozšíreniu EDI komunikácie,“ dopĺňa David Reichel.
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?