Prepad slovenskej e-commerce

 06. 04. 2023

V porovnaní s minulým rokom slovenský e-commerce v prvom kvartáli tohto roku prepadol o 12 %. Očakáva sa ale vývoj v prospech budúceho rastu. Napríklad toaletný papier vzrástol o 405 %. To tiež potvrdzuje trend z posledných rokov, že na internete nakupujeme úplne všetko.

Prepadákom sú sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 %, ktorých predaj vyskočil minulý rok v spojitosti s rizikom energetickej krízy. Analýzu prvého štvrťroka roku 2023 prináša pravidelný eCommerce Insider z dát Heureky. Úvod nového roka zaznamenal zníženie dopytu, keď ho nezachránili ani povianočné výpredaje. Na trhu sa však vo februári objavili známky oživenia a zvýšený záujem zákazníkov o online nákupy pokračoval aj v marci. “Stále to však nie sú čísla, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých rokov. Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

Skokani a prepadáky kvartálu

Okrem spomínaného skokana, ktorým je toaletný papier, sa do TOP 10 dostali ďalšie 3 produkty dennej spotreby z drogérie. Sú to prípravky do umývačky riadu (+250 %), prášky na pranie (+93 %) a aviváže (+72 %).

“V tabuľke máme aj voľnopredajné lieky, čo sú všetko typické produkty z kamenných predajní. E-commerce je dnes plnohodnotným spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast”, hovorí T. Braverman. “Mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov (+20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky (+46 %), ”dodáva.

Priemerná hodnota objednávky je 64 €

V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 €, ide o pokles -9 %. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 €. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” vysvetľuje T. Braverman.

Customer satisfaction je 95,5 %

Slovenské e‑shopy dosiahli najlepší výsledok za posledné 4 roky, “customer satisfaction” je na úrovni 95,5 %. Aj keď ide o vynikajúci výsledok, medzikvartálne zmeny sú na úrovni len pár percent.

”Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ uvádza T. Braverman. “Slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom,“ dodáva.

Čo nás čaká v ďalšom kvartáli?

“S výhľadom do budúcnosti predpokladáme, že apríl bude zlomovým obdobím a ľudia sa k online nakupovaniu vrátia. Väčšina už bude mať za sebou vyúčtovanie zimnej sezóny, čo im uvoľní ruky a uľahčí rozhodovanie pri online nákupoch. Potvrdzuje sa tak náš výhľad z minulého kvartálu, zostávame optimistickí a očakávame, že v máji sa trh vráti do normálu. Aj napriek súčasným problémom má e-commerce na Slovensku veľký priestor rásť,” uzatvára T. Braverman.

Zdroj: retailmagazin.sk

Zdroj obrázku: sk.grit.eu

Súvisiace články

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?