Kľúčovým faktorom pre udržanie rýchleho rastu je pre maloobchodnú spoločnosť 1. day čo možno [...]
Pod rast tržieb domácich obchodníkov sa podpisuje obnovená spotrebiteľská dôvera domácnosti, ktorá pozitívne reaguje na ustupujúcu infláciu i stále relatívne robustný (a priaznivý) trh práce. Už v závere minulého roka sa obnovil rast reálnych príjmov domácnosti a pri ďalej ustupujúcej inflácií a spätnej indexácií miezd sa najmä v komerčnom sektore v úvode roka dynamika rastu reálnych miezd ďalej zvýrazňovala. Vyššie reálne príjmy pritom domácnosti pomerne rovnomerne rozkladajú medzi úspory a spotrebu. Popri rastu tržieb obchodníkov tak pozorujeme i zrýchľujúci sa rast bankových vkladov domácnosti.
Podľa údajov Štatistického úradu maloobchodné tržby vo februári medzimesačne vzrástli o 0,9% (sezónne očistené). Dynamika ich medziročného rastu sa tak ďalej zrýchľovala z 1,9% až na 5,3%. Maloobchodné tržby tak medziročne rástli najrýchlejšie od mája 2022 a boli o takmer 2% vyššie aj ako tesne pred vypuknutím pandémie (vo februári 2020).
Oživenie spotreby pozorujeme v posledných mesiacoch v oboch častiach maloobchodu – v predaji potravín i v predaji nepotravinového tovaru. Medziročne nižšie tržby vykazujú len čerpacie stanice (o 8,7%), predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu (-7,1%) a kamenné predajne výpočtovej techniky (-10,6%). Predajniam s tovarom pre kultúru a rekreáciu a výpočtovej techniky pritom najskôr z tržieb uberá predovšetkým metodická zmena, ktorú Štatistický úrad zrealizoval v úvode roka a ktorá po novom tovar nezatrieďuje automaticky podľa hlavnej činnosti celého podniku, ale podľa toho, z akých činností tržby podniku pochádzajú. Inými slovami, časť tovaru v odvetví je po novom u prevádzok s kamennou predajňou, ktoré majú aj doplnkový online predaj, vykazovaná v online predaji. Tržby internetových obchodov tak medziročne (i vďaka tejto metodickej zmene) narástli až o 26,6%.
Po slabom vstupe do roka sa s netypicky teplým počasím vo februári zotavili i tržby hotelov a reštaurácií. Tržby hotelov plne vymazali straty z úvodu roka, keď medzimesačne vzrástli o úctyhodných 17,3% (sezónne očistené). Do plusu sa tak vrátili aj v medziročnom porovnaní, keď boli v porovnaní s februárom minulého roka vyššie o 5,2%. Tržby reštaurácií vo februári medzimesačne vzrástli o 1,9% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 2,9% na 8,2%.
Oživenie vo februári ukázali a predaje a oprava áut – tržby tu v stálych cenách vzrástli medzimesačne až o 4,1% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 1,6% na 11,7%.
Obnovená spotrebiteľská dôvera, ktorá sa pohybuje na popandemických maximách a ktorú nahor ťahajú predovšetkým obnovený rast reálnych miezd, ustupujúca inflácia a stále robustný trh práce, by mala vytvárať vhodné podmienky pre rast spotreby domácnosti i v nasledujúcich mesiacoch. Spotreba domácnosti by preto mala byť v tomto roku jedným z hlavných motorov ekonomického rastu.
Zdroj: https://www.retailmagazin.sk/aktualne-vpravo/7731-maloobchod-vo-februari-rastol-pomohol-mu-aj-den-navyse
Zdroj obrázku: https://www.businessinfo.cz/navody/prodejni-doba-v-maloobchode-a-velkoobchode/
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?