Už po dvanásty krát prebehla na Slovensku zásadná logistická akcia LOG-IN, jediné slovenské fórum [...]
Podľa spoločnosti Raben Logistics je odklon od ázijských dodávateľov pozorovateľný už teraz a bude naďalej pokračovať.
V posledných dekádach si nielen európske firmy zvykli vo veľkom spolupracovať s dodávateľmi z Číny, Indie a ďalších ázijských krajín. Ich dodávateľskými reťazcami ale v poslednej dobe otriaslo viacero nečakaných zmien, ktoré poukázali na ich relatívnu krehkosť. Vplyvom rastúcich cien práce aj prepravy dochádzalo k výpadkom a oneskoreniam na povrch znovu vyplával trend takzvaného „nearshoringu“ či presúvania dodávateľských reťazcov do blízkych krajín.
Jedným z hlavných lákadiel nearshoringu sú nižšie náklady na pracovnú silu a logistické operácie. Výrazne sa tak skracuje fyzická vzdialenosť medzi firmou a partnerom, čo vedie ku jednoduchšiemu riadeniu projektov a rýchlejšiemu riešeniu prípadných problémov. Krajiny zapojené do nearshoringu naviac často zdieľajú podobné pracovné normy, čo zjednodušuje správu tímov a zvyšuje účinnosť komunikácie. Dôležitá je taktiež kultúrna blízkosť, ktorá môže výrazne prospieť obchodným vzťahom a efektívnejšej spolupráci.
„Zmysel presúvania výroby do Európy spočíva hlavne v tom, že sa tak dá efektívne predísť narušeniu a výpadkom dodávateľských reťazcov. Naviac sa týmto spôsobom skracuje doba prepravy. Ďalšou výhodou je znižovanie skladových zásob a s tým súvisiacich nákladov,“ potvrdzuje Jakub Trnka, generálny riaditeľ spoločnosti Raben Logistics Česko a Slovensko.
Čína bude dôležitým partnerom aj naďalej, firmy ale skúmajú aj ďalšie možnosti. „V súčasnosti pozorujeme čiastočný odklon od ázijských dodávateľov a predpokladáme, že tento trend bude pokračovať. Napriek tomu ázijské krajiny v čele s Čínou budú určite aj naďalej hrať dôležitú úlohu v svetových dodávateľských reťazcoch,“ vraví Jakub Trnka.
Presúvanie týchto reťazcov z druhej strany sveta bližšie k spotrebiteľovi môže prísť vhod napríklad spoločnostiam, ktoré predávajú „rychloobrátkové oblečenie“ či „fast fashion “, kde je rýchlosť kľúčovým faktorom. Nearshoring je vhodný tiež v prípade dodávania automobilových dielov a ďalších produktov, ktoré podliehajú silnej domácej regulácii a sú náchylné k výpadkom.
Príkladom takéhoto narušenia sú súčasné útoky na námornú dopravu v Červenom mori zo strany jemenských Hútíov, ktoré nútia automobilky Tesla a Volvo pozastaviť časť výroby v Európe. Podľa experta Sama Fioraniho z AutoForecast Solutions naviac určite nejde len o tieto prípady. „Nedá sa veriť tomu, že by títo výrobcovia boli sami. Len sú prví, ktorí reflektujú tento závažný problém,“ uviedol pro Reuters.
Pre Slovensko a krajiny strednej Európy sa nearshoring hodí hlavne vďaka nižšej cene za prácu oproti západnej Európe a rýchlejšiemu dodaniu tovaru. „Nearshoring je z nášho pohľadu výhodný hlavne pre logistiku tovaru zo segmentu automotive a elektroniky, primárne pretože znižuje riziko krízy plynúcej z výpadkov. Menej vhodné sú potraviny. V ich prípade je lepšie, keď sa spracovávajú tam, kde sa pestujú,“ uviedla Tímea Pospišová, marketingová manažérka spoločnosti Raben Logistics Slovakia.
Zdroj: systemylogistiky.sk
Zdroj obrázku: logistika.ekonom.cz
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?