Spolupráca C.S.CARGO a reťazca Tesco, rozhovor s generálnym riaditeľom skupiny Alešom Willertom

 05. 01. 2021

Stredoeurópsky líder v dopravných a logistických službách, spoločnosť C.S.CARGO, posilňuje svoju pozíciu aj na vnútroštátnom trhu. Firma tento rok oslavuje už 25 rokov existencie a generálny riaditeľ skupiny C.S.CARGO Aleš Willert komentuje výhľady v odvetví logistiky, ktoré neprinesú práve ľahké obdobie, ovplyvnené napríklad brexitom či nátlakom na zníženie emisií v doprave.

Spoločnosť C.S.CARGO tento rok oslávila už 25 rokov existencie. Ako sa odbor, v ktorom podnikáte, za štvrťstoročie zmenil?

Logistika a doprava patria k odborom s najväčšou dynamikou rozvoja v priebehu posledných rokov. Vývoj kopíroval zmeny u našich zákazníkov, to znamená zmeny obchodných modelov, presun výroby najmä v oblasti automotive do našej republiky, všeobecné sprísnenie pravidiel pre prevádzku nákladných vozidiel a v neposlednom rade aj jasný trend znižovania emisií CO2. Zákazníci postupne prechádzali na outsourcing dopravných služieb aj logistických riešení a neustále tak dochádza k silnejšiemu prepojeniu medzi nami ako logistickým providerom a vlastnou výrobou. Stali sme sa pevnou a neoddeliteľnou súčasťou výrobného a distribučného reťazca. Nutnou podmienkou je kvalitné IT riešenie a maximálne využitie moderných technológií. Náš odbor je aj čím ďalej tým viac investične náročný, musíme pracovať s dlhodobejšou víziou. Extrémne konkurenčné prostredie nízkych marží, akým doprava je, vyžaduje precíznu kontrolu nákladov a prevádzky. Doba, keď ste vyslali vozidlo s nákladom do zahraničia a týždeň ho nevideli, je dávno pre

Ako ovplyvnila situáciu v C.S.CARGO tohtoročná pandémia COVID-19?

Tento rok bol nielen pre skupinu C.S.CARGO náročný. Predovšetkým v prvej polovici, keď nebolo jasné, ako sa bude pandémia vyvíjať a aké opatrenia sú platné a nevyhnutné. Naši vodiči sa museli popasovať s rýchlo sa meniacimi obmedzeniami, dodržiavať všetky bezpečnostné pokyny a často sa pohybovali v rizikovom prostredí. Časť zamestnancov musela začať pracovať z domova a vlastne celé následné obdobie sme fungovali vo veľmi operatívnych podmienkach. Prejavila sa nevyhnutnosť tímovej práce a profesionalita našich ľudí. Jarné obdobie bolo poznamenané zastavením výroby v segmente automotive a následne pozvoľným návratom k predpandemickým objemom, ostatné segmenty prechádzali vlnami jednak zvýšených objednávok, jednak znížením. Jednu vec však pre náš odbor ukázala pandémia úplne jednoznačne – doprava a logistika sú na konci dodávateľského reťazca a pre nás to znamená, že sme vždy v prvej línii a sme nútení reagovať na vývoj ekonomiky a trhu vrátane tejto výnimočnej situácie. Občas sa na dopravu zabúda alebo je k nej verejnosť iba kritická. Teraz sa jasne ukázalo, že bez dopravy sa nič nepohne a patrí do kritickej infraštruktúry štátu.

Tento rok ste sa stali partnermi spoločnosti Tesco. Bude táto spolupráca okrem svojho objemu výnimočná aj v iných ohľadoch?

Vznik našej spolupráce s reťazcom Tesco bol tento rok jedným z najväčších výberových konaní v oblasti transportu v strednej Európe. Realizujeme cca 450 prepráv denne a výrazne tak posilňujeme naše pôsobenie na vnútroštátnom trhu. Ide o viacročný kontrakt a výnimočné je aj to, že zahŕňa intenzívnejšiu spoluprácu v dvoch krajinách, v Českej republike a na Slovensku. Je to zároveň dobrý príklad toho, ako je v oblasti logistiky dôležité investovať: do digitalizácie, moderného vozového parku a do zefektívňovania procesov.                             

Blíži sa brexit. Ste naň pripravení?

Verím, že sme. Veľká časť našich zákazníkov má svoju výrobu či obchodných partnerov vo Veľkej Británii či naopak. Od prvej zmienky o brexite sa ich tak snažíme pripraviť na možný vývoj a teraz, keď k 31. decembru skončí prechodné obdobie, sme pripravení na všetky diskutované varianty. Ani naši klienti situáciu nezanedbávajú, ale stále sú tu premenné, ktoré až tak neovplyvníme. Uvidíme, čo prinesie začiatok roka. Ťažko sa odhaduje, k akej (a či vôbec) obchodnej dohode dôjde, ale som v tejto otázke optimista.   

EÚ sa usiluje o radikálne znižovanie produkcie emisií. V automobilovej doprave sú diskutované dve cesty – elektromobilita a syntetické palivá. Dokážete odhadnúť prípadné dopady týchto scenárov na vašu spoločnosť? 

Nespochybňujem správnosť znižovania produkcie emisií, ale kladiem si otázku o reálnosti týchto ambicióznych projektov. Ako spoločnosť sme pripravení sa maximálne spolupodieľať, máme vo vozovom parku vozidlá na CNG a najnovšie aj na LNG. Ale sme limitovaní niekoľkými faktormi. Na jednej strane sú to naši zákazníci a ich očakávania úspor, nie navýšenia ceny oproti doprave uskutočňovanej vozidlami s dieselovým motorom. A na druhej strane je to vlastná prevádzkyschopnosť a nákladovosť vozidiel. Tam napríklad pri vozidlách na pohon LNG narážame na prekážky. Ak k tomu pripočítame aktuálne takmer nulovú sieť plničiek, musíme starostlivo kalkulovať jednotlivé projekty, aby sme boli schopní zákazníka obslúžiť a dávalo nám to aj ekonomický zmysel. Očakávame podporu štátu, ako je to aj v okolitých krajinách v podobe daňového zvýhodnenia, ako je cestná daň, zľavy na mýte či dotácie pri zaobstaraní. Bez tohto kroku nemôžeme očakávať masívny rozvoj a investície do obstarania týchto vozidiel. Vozidlá na elektrický pohon aktuálne svojim dojazdom nespĺňajú podmienky pre medzinárodnú kamiónovú dopravu, naopak, svoje miesto budú mať v oblasti rozvozov koncovým zákazníkom či vo vnútrozávodnej doprave. O ostatných alternatívnych pohonoch teraz môžeme iba čítať a tešiť sa, kedy dôjde k realizácii.

V súlade s obsahom Zelenej dohody pre Európu má do roku 2050 dôjsť k presunu 75 percent nákladnej dopravy z ciest na energeticky menej náročné druhy dopravy. To v praxi znamená predovšetkým významné posilnenie dopravy po železnici. Aký je váš pohľad na túto otázku?

Už dnes využívame dopravu po železnici, ale iba v malej časti. Na významné posilnenie dopravy po železnici totiž treba okrem iného výrazne rozšíriť jej kapacitu, zvýšiť priepustnosť pre nákladné vlaky, zvýšiť flexibilitu a mať dostatok verejne prístupných terminálov. A v neposlednom rade je nutná cenová konkurencieschopnosť s cestnou dopravou. S našimi zákazníkmi sa pokúšame nájsť riešenie napríklad kombináciou vlakov a cestnej dopravy, narážame však vo väčšine prípadov na vyššie uvedené problémy. Väčšina prepravy v segmente automotive beží v režime just in time, preto je aktuálne komplikované nájsť vhodný režim zásobovania. Aj súčasná nižšia cena nafty zvýhodňuje cestnú dopravu. Bez zásadných zmien v infraštruktúre a v prevádzkovej flexibilite železnice nevidím tento prechod ako reálny. Na druhej strane, naša skupina je logisticko-dopravná, takže ak podmienky dovolia, budeme pripravení.

Čo ešte v dnešnej dobe v logistike riešite okrem nástupu ekologickejších technológií, brexitu a koronavírusu?

Koronavírusová pandémia potvrdila aj nevyhnutnosť ďalšej digitalizácie nášho odboru. Elektronická komunikácia so zákazníkmi, robotizácia interných procesov, e-CMR či elektronická fakturácia by mali tvoriť základ modernej logistiky a dopravy. Pretrvávajúci nedostatok pracovných síl vedie k nutnej automatizácii a robotizácii skladov, to sa pre nás stalo jednou z priorít budúceho roku. Pokračujeme preto v investíciách do IT technológií, naďalej aj do modernizácie vozového parku vrátane vozidiel na LNG pohon. V priebehu budúceho roku otvoríme nový sklad a distribučné centrum a máme pripravených niekoľko inovácií pre zákazníkov aj dodávateľov práve v oblasti IT. Zároveň sme tiež v pokročilej fáze testovania e-CMR.

Zdroj: e15.cz                        

Súvisiace články

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?