Chceme využiť hendikep malých predajní, hovorí Miroslav Ďurana, generálny manažér Žabka Slovensko

 28. 04. 2021

Žabka otvorila svoj prvý obchod v Bratislave v septembri. Odvtedy otvorila ďalšie 4 prevádzky, a to aj v Trnave či Šamoríne. Žabka je síce členom skupiny Tesco, prezentovať sa však chce samostatnou značkou s vlastnou identitou.  

Predstaviť na trhu novú značku počas pandémie asi nie je ideálny začiatok.

Pandémia ovplyvnila určite každého, ale všetci potrebujeme jesť, a tak nás táto náročná situácia nezasiahla tak výrazne ako iné obchody, ktoré museli zatvoriť úplne. Čo sa týka otvárania obchodov Žabky, niektoré veci idú pomalšie, ťažšie sa stretáva a komunikuje, hlavne pri zazmluvňovaní nových priestorov. Náš vývoj od otvorenia prvého obchodu však ukazuje, že sme zákazníkmi dobre prijímaní.

Nerozmýšľali ste, že by ste spustenie odložili?
Veľa sme sa rozprávali o najvhodnejšom načasovaní. Koncept sme mali pripravený, mali sme priestory i franšízantov, takže sme sa do toho pustili.

Aké ťažké je nájsť franšízanta?
Je rozdiel nájsť franšízanta a dobrého franšízanta. Prvú verejnú výzvu pre franšízantov, ktorí sa nám mohli prihlásiť, sme publikovali asi pred rokom. Reakcia bola úžasná, pretože nám prišlo v priebehu pár dní niekoľko stoviek žiadostí. Niektorí sa chceli iba informovať, niektorí boli odhodlaní hneď prevziať obchod. Po vyselektovaní žiadostí to bolo, samozrejme, menej uchádzačov. Ale zatiaľ sa nám stále darí obsadiť obchod a ak som z niečoho milo prekvapený, tak je to práve prístup franšízantov.

Akú máte zásobu vhodných uchádzačov?
Pracujeme tak, aby sme mali pre budúceho partnera rovno aj obchod, nechceme mať dohodnutých tridsať ľudí a nemať pre nich priestory, aby nestratili motiváciu. Najprv hľadáme priestory, zmluvne ich zabezpečujeme, stavebne upravujeme a potom hľadáme vhodného franšízanta.

Môže sa stať, že záujemca príde aj s priestorom?
Pri doterajších obchodoch sme priestor zabezpečovali my, ale aj na takýto scenár sme pripravení. Jeden typ spolupráce so Žabkou je založený na tom, že priestor nájdeme my a druhým je variant, keď záujemca príde s tým, že má vlastný obchod alebo vhodný priestor.

Malé nezávislé obchody sa však z Bratislavy takmer vytratili. Nahradili ich siete, ktoré budú vašou konkurenciou. Ako sa pozeráte na nasýtenosť trhu?
Náš koncept úspešne beží v rámci skupiny Tesco už niekoľko rokov v Česku a počet obchodov každý rok rastie. Dnes je to okolo 125 predajní a plánujú otvárať ďalšie, nielen v Prahe a okolí, ale aj v iných regiónoch. Žabka sa tam bez problémov dokázala etablovať, hoci aj tam, samozrejme, nie je na trhu sama. Na základe skúseností z Česka a toho, čo ponúkame, sme videli aj priestor na slovenskom trhu.

Prvý obchod ste otvorili v projekte Perla Ružinova a hneď za rohom je Tesco Expres. Môžu fungovať vedľa seba obe predajne?
Skúsenosti ukazujú, že áno. Žabka je koncept, ktorý veľmi dobre funguje napríklad v dopravných uzloch, teda miestach, kde ľudia vystupujú, nastupujú, idú do práce alebo domov. Takéto umiestnenie prináša ovocie.

Aké lokality okrem dopravných uzlov vás zaujímajú?
Ešte pred pandémiou by to boli prioritne zóny s intenzívnou frekvenciou ľudí, teda centrá miest, pešie zóny, bizniscentrá. Korona však otočila kormidlom a dnes sa primárne sústredíme na zóny, kde ľudia bývajú. Či už sú to sídliská, alebo moderné developerské projekty. Keď táto epocha pominie, tak ani dobrý priestor v centre mesta nebude na zahodenie.

Zatiaľ ste otvárali v Bratislave a okolí. Plánujete expandovať do ďalších miest?
Je prirodzené, že človek začne podnikať tam, kde je v istom zmysle najväčšia miera istoty. Bratislava má najviac obyvateľov, najvyššiu životnú úroveň i mieru zamestnanosti. Na druhej strane Bratislava, samozrejme, nie je celé Slovensko. Keďže pre maloobchod je dôležitá logistika, ktorá výrazne ovplyvňuje výkonnosť firmy, zatiaľ sa sústredíme na hlavné mesto a blízke okolie končiace Trnavou, Malackami a Dunajskou Stredou. Nechceme bezmyšlienkovito skákať z mesta do mesta. Našu expanziu chceme viesť v postupných vlnách, preto sa v budúcnosti nebudeme brániť ani ďalším mestám a regiónom.

Akú rýchlosť expanzie možno očakávať v prvom polroku?
Každá firma má svoje ciele, ale ako sa hovorí medzi športovcami, ideme od zápasu k zápasu. Vo februári sme otvorili tri predajne. Naša práca je postavená na hľadaní vhodných priestorov a sme závislí aj od toho, či v nich majiteľ chce mať obchod s potravinami. Niektorí si predstavujú kaviareň či banku. Druhá veľká neznáma spočíva v tom, či sa s ním dohodnete v obchodnom rokovaní. Bolo by zavádzajúce povedať, že v prvom polroku chceme mať napríklad desať obchodov. Tešilo by ma to, ale dôležité je, aby bol každý z nich úspešný.

O zásobovanie predajní sa stará Tesco?
Sčasti využívame logistiku Tesca, zároveň si zabezpečujeme približne 70 percent produktov vo vlastnej réžii, či už priamo, alebo v spolupráci s veľkoobchodmi. Je to kombinácia viacerých možností, aby sme dokázali byť veľmi flexibilní a ponúkať zákazníkovi, čo očakáva. To bola jedna z najväčších výziev.

Asi sa nedá očakávať, že budete predávať privátne značky Tesca.
Sme radi, že sme súčasťou Tesca, lebo nám to prináša veľa výhod. Avšak chceme, aby zákazník vnímal Žabku ako značku s vlastnou identitou, preto neplánujeme ponúkať privátne produkty v našich obchodoch. Vlastná značka produktov má veľa výhod a nedá sa vylúčiť, že raz, keď budeme dostatočne veľká sieť, budeme mať vlastné výrobky Žabka. Zatiaľ sme stavili popri menších či stredne veľkých dodávateľoch aj na mnohé silné áčkové značky, na ktoré sú zákazníci zvyknutí.

V čom sa líši Žabka od Tesca Expres?
Snažíme sa komunikovať, že toto sme my, nehľadáme odlišnosti. Máme 70 percent sortimentu zabezpečovaného vo vlastnej réžii, čo nám umožňuje mať niektorých iných dodávateľov. Našou filozofiou je byť blízko k ľuďom, ponúkať im rýchly nákup, franšízant sa stará o osobný prístup a tiež chceme rozvíjať dodatočné služby. Podarilo sa nám spustiť donášku potravín cez mobilnú aplikáciu Bolt Food. Máme pripravené ďalšie služby.

Aké?
Zákazníci si u nás budú môcť vyzdvihnúť zásielky, napríklad z rôznych e-shopov. Našou výhodou sú dlhé otváracie hodiny od šiestej ráno do jedenástej večer. Vďaka tomu, že predajne prevádzkujú franšízanti, môžu byť v súlade s platnou legislatívou otvorené aj počas sviatkov. Sme teda otvorení 362 dní v roku a zákazník si môže vybrať deň i čas, keď si zásielku vyzdvihne. Služby pridávame podľa toho, čo je pre návštevníkov aktuálne. Naším zámerom je využiť malú plochu na maximum. Niekto by totiž povedal, že malý obchod je hendikepovaný. Môže sa to tak na prvý pohľad zdať, ale na druhej strane dokáže veľmi rýchlo reagovať na meniace sa trendy.

Ako hodnotíte spoluprácu s Boltom?
V mojom tíme som najprv patril k tým skeptickejším. Naše predajne by mali fungovať ako komunitná zóna, ale situácia s koronou spôsobila, že rastie aj záujem o nákup z domova. Službu sme spustili začiatkom decembra a z týždňa na týždeň záujem rastie. Bolt Food pridávame aj do ďalších obchodov.

Zdroj: tovarapredaj.sk

Reklama

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?