Kľúčovým faktorom pre udržanie rýchleho rastu je pre maloobchodnú spoločnosť 1. day čo možno [...]
Pre výrobné a obchodné spoločnosti, ktoré na svoje podnikanie potrebujú tovarové objednávky a faktúry, je už veľa rokov EDI rovnako jasnou voľbou ako sú elektronické letenky pre aerolinky. Spracovanie a rozosielanie leteniek vo veľkých objemoch by bolo proste a jednoducho príliš drahé predovšetkým kvôli nákladom na poštovné, tlač a pracovnú silu. Rovnako jednoznačné priame i nepriame výhody má zavedenie EDI vo firmách, kde nahrádza zložité manuálne procesy obehu daňových a logistických dokladov.
A napriek tomu jednoznačne pozitívne a ľahko spočítateľné ROI (Return of investment) nie je hlavným ťahúňom zavádzania EDI (Electronic Data Interchange) vo firmách na celom svete, a to vrátane Slovenska. Je to prekvapivé zistenie?
Svetový prieskum IDC Manufacturing Insights 2013, ktorý ukázal na stále veľký potenciál EDI predovšetkým medzi SME dodávateľmi, okrem iného kládol firmám otázku: „Čo bolo hlavným impulzom investícií do vylepšenia B2B integrácie s obchodnými partnermi pomocou zavedenia EDI vo vašej spoločnosti?“
Výsledky ukázali, že väčšina firiem sa správa reaktívne v tlaku svojho okolia, namiesto toho, aby sama hľadala cesty k úsporám a vyššej kvalite dodávateľsko-odberateľských vzťahov. 64 % uvádza, že hlavným dôvodom na zavedenie EDI bola požiadavka zákazníka a 16 % uvádza tlak dodávateľa alebo 12 % reagovalo na požiadavku logistického partnera (LSP).
Zaujímavé je, že 30 % zaviedlo EDI na základe tlaku konkurencie, ktorá EDI zaviedla pred nimi a posunula tak rozhodnutie na zavedenie. Len 17 % spoločností bolo motivovaných normami a legislatívnymi dôvodmi na zaistenie vyššej spoľahlivosti mechanizmu nad elektronickými daňovými dokladmi obchodných prípadov (auditná stopa).
48 % firiem uviedlo, že medzi dôvodmi zavedenia EDI bola úvaha o návratnosti investície. Na Slovenskuv a v Českej republike je pomer firiem, pre ktoré bola prvým impulzom práve požiadavka na strane zákazníka, ešte vyšší. Snahu o úspory (ROI) uvádza ako primárny dôvod zavedenia EDI len menšina slovenských a českých firiem.
Zdroj: www.eeiplatform.com
Z týchto prieskumov je jasné, že ROI je pri rozhodovaní o zavedení EDI vo firme stále na druhej koľaji. Veľkí zákazníci nastavia EDI komunikáciu ako mandátnu požiadavku na spoluprácu a praktické výhody elektronickej výmeny dát sú potom pre dodávateľov druhotné, aj keď konkrétne ROI by malo byť primárnym impulzom. Ide predsa o zrejmé zefektívnenie na oboch stranách vzťahu obchodujúcich partner
Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?