Kam sa uberá retail na Slovensku?

 31. 08. 2021

Vývoj trendov, ktoré je možné vnímať už od nástupu pandémie, potvrdzujú už aj dáta z retailového trhu. Dôveru zákazníkov získava čoraz viac oblasť e-commerce. Neplatí to však pre všetky druhy tovaru, niektorým sa darilo viac, iným menej. Kamenným prevádzkam ale aj e-commerce veria nielen investori, ale aj developeri.

Prvý pohľad na dáta Štatistického úradu SR, ktoré publikoval v auguste za mesiac jún, je potešiteľný. Maloobchodné tržby boli v júni medziročne vyššie o 6,6 %, rástli štvrtý mesiac po sebe a prekonali úroveň z júna 2019 o takmer desatinu.

Keď sa však na to pozrieme bližšie až tak optimisticky to nevyzerá. Podľa očakávaní mali výborný rok najmä maloobchodníci s prevahou predaja potravín a drogérie, kuriéri a predajcovia, tiež výrobcovia liekov a ďalšie firmy podnikajúce v sektore „healthcare“. Pri porovnaní s nepandemickým štandardným júnom roku 2019 narástli v tomto roku o pätinu tiež špecializované predajne pre domácnosť, teda hobby markety (o 22 %). Aj predajne s bicyklami a cyklistickým vybavením evidovali vyšší záujem nakupujúcich a to často až taký, že nestíhali objednávať nový tovar.

Stav nasýtenia

Obchody s elektronikou, výpočtovou technikou a informačnými technológiami naopak zaznamenali medziročný pokles, avšak ide o prirodzený dôsledok nasýtenia trhu. Počas lockdownu totiž zákazníci vo zvýšenej miere nakupovali počítače, notebooky, televízory či herné konzoly, pretože pracovali, učili sa a aj sa zabávali prevažne doma. Kým vlani boli mnohé obľúbené modely vypredané, tento rok už taký záujem nebol a navyše je elektronika ohrozená nedostatkom čipov a pretrvávajúcimi problémami v logistike.

E-commerce

Samostatnou kapitolou je e-commerce, ktorý bol počas lockdownu často jedinou cestou, ako nakúpiť rôzne tovary. Čísla za tento sektor sa však rôznia, pre ilustráciu uvediem niekoľko údajov. Podľa štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat nakupovalo vlani potraviny online viac ako 37 % ľudí, pričom priemerná hodnota jedného nákupu bola 45 €. Prieskum DPD Group len v rámci Európy eviduje nárast e-commerce o 26,7% v porovnaní s rokom 2019. Najrýchlejší rast bol zaznamenaný v Španielsku (o 36 %) a vo Veľkej Británii (nárast o 34,7 %). Shopify uvádza, že v regióne CEE došlo k 19,4 % rastu tržieb z e-commerce. Heureka.sk deklaruje, že e-shopom na Slovensku narástli tržby medziročne (2019 vs. 2020) o tretinu.

Z uvedeného vyplýva, že e-shopom sa darilo a dokonca uspelo aj mnoho úplne nových subjektov. Pre celkový obraz je však nutné dodať, že aj keď kamenné siete predávali tovary prostredníctvom e-shopov, nepodarilo sa im vykompenzovať straty spôsobené zatvorením prevádzok.

Významná transakcia

Podľa údajov medzinárodnej realitno-poradenskej firmy Colliers, až 50 % z celkového objemu transakcií pripadlo na kancelárie, nasledovalo odvetvie priemyslu a logistiky (28 %) a maloobchod (11 %). Značnú časť investícií do logistiky pritom možno opäť pripísať na vrub retailu, konkrétne sektoru rastúceho e-commerce. Richard Urvay, riaditeľ Colliers na Slovensku hodnotí aktuálny vývoj na slovenskom investičnom trhu nasledovne: „Investičný objem na Slovensku narastie oproti predchádzajúcim obdobiam, a to vzhľadom na uzatvorenie jednej z historicky najväčších investičných transakcií na slovenskom trhu prostredníctvom avizovaného predaja obchodného centra Aupark. Na rozdiel od okolitých krajín s neprimerane vyššou investičnou aktivitou je podobná transakcia na našom trhu ojedinelá.“ I keď Unibail-Rodamco-Westfield predalo Aupark za 450 miliónov €, WOOD & Company ako líder transakcie spolu so svojím joint venture partnerom Tatra Asset Management najprv získa iba 60% podiel Auparku. Zostávajúcich 40 % sa prevedie postupne v dohodnutých podieloch v rokoch 2022, 2023 a 2024.

Nové projekty

Retail pandémia stále neutíchla a hoci nákupné centrá museli mať väčšiu časť obchodov zatvorených, podarilo sa dokončiť a otvoriť niekoľko zaujímavých projektov. Viac odolné (z angl. resilient) sa pritom ukázali retail parky, v ktorých majú nájomníci vchody priamo z parkovísk.

Pokiaľ ide o konkrétne prevádzky, v marci bol otvorený v Námestove retail park OC Slanica (6000 m2), ktorý zastrešil predajne Billa, dm drogerie markt, Takko, Jysk, Deichmann, Intersport alebo Planeo Elektro. Rovnako v marci bol dokončený rebranding Big Boxu v Poprade, v súčasnosti je to už STOP SHOP Poprad s plochou takmer 5700 m2 patriaci do portfólia IMMOFINANZ s nájomcami Jysk, Lidl či ASKO.

Po niekoľkých prolongáciách sa napokon podaril aj remodeling OD Prior Nitra, ktorý od Tesco odkúpila firma podnikateľa Trabelssieho. V júni teda znovuotvorili Prior na rušnej križovatke v Nitre na ploche 10.200 m2 so supermarketom Tesco a prevádzkami Decathlon, Pepco, Dr. Max, KiK a ďalšími. Vysoko očakávaný je najmä bratislavský projekt Nivy od HB Reavis, ktorý budú druhým hybridným nákupným centrom na Slovensku (po bystrickom Terminal Vlak-Bus-Shopping). Na ploche 70.000 m2 nájdu zákazníci a cestujúci kompletné portfólio značiek Inditex a LPP, ale aj značky McDonald´s, Yeme, Lidl, či showroom Alza, nové koncepty slovenskej gastroznačky Regal Burger a kníhkupectva Martinus a mnoho ďalších noviniek a inovácií.

Aktuálne finišuje aj dlho odkladané dokončenie 2. etapy prešovského centra Eperia, ktorá na 11.000 m2 predstaví multiplex Kino Star, fitnescentrum, detský kútik, Burger King či prevádzky skupiny LPP. Nivy a Eperiu v závere roka doplní ešte otvorenie rozšírenia projektu Retail Park Box II vo Zvolene.

Vianočná sezóna 2021

Aká bude a s čím treba počítať? Nedostatok materiálov, čipov a haprujúca logistika z Ázie sa podpisujú pod chýbajúce modely práčok, notebookov a ďalších tovarov. Okrem týchto faktorov zrejme vianočnú sezónu v retaile ovplyvní aj 3. vlna pandémie, najmä nesystémové opatrenia a prípadné plošné zatváranie kamenných prevádzok. Zostáva len veriť, že sa retail vyhne tvrdému lockdownu v takej forme, akú zažil od decembra 2020 do apríla 2021. Ďalších 120 dní okienkového predaja a premeny veľkoplošných predajní na výdajné miesta e-shopov, by totiž bolo pre viaceré subjekty likvidačné.

Predikovať zásoby a tržby je pre retail za uvedených podmienok mimoriadne náročné. Mnohí obchodníci, najmä e-shopy, však tvrdia, že kto si nevytvoril zásoby pre vianočnú sezónu ešte pred letom, ten môže mať už v novembri problémy s uspokojením dopytu zákazníkov. Formuje sa však aj silná skupina zákazníkov, ktorí vďaka pandémii prišli o pohodlný život, často prišli aj o prácu a úspory, ocitli sa v prekérnej situácii (sociológovia ich nazývajú prekariát), domáhajú sa „stratenej“ slobody a ľahko uveria hoaxom. Z pohľadu retailovej antropológie sú to ľudia, ktorí najčastejšie odmietajú systémové opatrenia v predajniach (napríklad nosenie rúšok, dezinfekciu), často páchajú výtržnosti a majetkovú kriminalitu, dokonca poškodzujú značky on-line šírením konšpirácií. Nákupné centrá budú zrejme musieť aj z tohto dôvodu posilniť bezpečnostné opatrenia.

Nerovnomerné oživenie retailu

Za predpokladu, že sa pandémia dostane pod kontrolu a umožní fungovanie ekonomík s menšími obmedzeniami, spoločnosť Colliers očakáva, že ekonomiky strednej a východnej Európy sa začnú v priebehu rokov 2021 a 2022 zotavovať, hoci priemerným tempom. Aj podľa aktuálneho reportu globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE s názvom „2021 Global Mid Year Real Estate Market Outlook“ sa začala ekonomická situácia vo väčšine častí sveta zlepšovať. V mnohých krajinách sa zamestnanci vracajú do svojich kancelárií, transakčná aktivita aj prognózy v rámci objemu investícií do nehnuteľností sa zvyšujú.

Je jasné, že oživenie retailu bude nerovnomerné, pričom najviac budú spoločnosti investovať do luxusu a služieb. Maloobchodníci budú zrejme aj naďalej sústreďovať pozornosť do programov na podporu predaja formou „objednám na internete a vyzdvihnem v predajni“ (click-and-mortar). Touto formou sa totiž vyhnú nákladom, ktoré sú spojené s doručovaním tovaru. Spoločnosť CBRE očakáva, že nové prenájmy už budú obsahovať podrobnejšie klauzuly. Tie maloobchodníkom poskytnú viac možností v prípade nepredvídateľných, či závažných opatrení proti pandémii.

Napriek prekážkam a hroziacim vlnám pandémie je vo všeobecnosti nálada v oblasti retailu pozitívna. Investori a developeri vložili dôveru do množstva ambicióznych projektov, ktoré by sa mali na slovenskom trhu stať realitou už v roku 2022. Spomeňme napríklad rozšírenie OC Madaras v Spišskej novej Vsi o 10.000 m2,v hre je aj dokončenie OC Promenada v Nitre s takmer 26.000 m2 plochy, obe sú plánované už v 1. štvrťroku 2022, či dlho očakávané otvorenie 2. etapy OC Eurovea s 25000 m2 maloobchodnej plochy a prvou prevádzkou fast fashion diskontéra Primark na Slovensku.

Avizovaný bol aj projekt OC Ruža v Ružomberku, ktorý by do tohto mesta mal priniesť 24 000 m2 maloobchodnej plochy a 60 prevádzok. V štádiu posudzovania je tiež 2. etapa OC Piritov v Nových Zámkoch, pričom projekt by sa mal rozšíriť o 1.350 m2, samostatne stojacu čerpaciu stanicu a fastfood.

Zdroj: retailmagazin.sk

Reklama

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?