Sieť H&M čakajú zmeny v obchodnej stratégii, chce predávať online a udržateľne

 08. 03. 2021

Celosvetová pandémia zmenila spôsob nakupovania, značná časť obchodov sa presunula do online priestoru. Na túto zmenu reaguje tiež módny reťazec H&M, ktorý oznámil, že mení podobu svojich súčasných piatich tisíc predajní. "Chceme sa zamerať predovšetkým na plnenie ekologických cieľov a hľadanie ciest, ako využiť predajne aj v období, keď je veľa pobočiek zatvorených," oznámila šéfka švédskeho reťazca Helena Helmerssonová.

"Sieť našich kamenných predajní je jednou z našich silných stránok. Musíme ale hľadať nové formáty a spôsoby, ako tieto predajne momentálne využijeme," uvádza Helmerssonová. V čase vrcholiacej pandémie koronavírusu boli štyri pätiny zo všetkých predajní zatvorené a firma logisticky nestíhala prechod do online priestoru. V dôsledku toho sa ku koncu novembra firme o pätinu prepadli tržby na 187 miliárd švédskych korún (482 miliárd korún). Najväčší prepad spoločnosť zaznamenala v období medzi vlaňajším marcom a aprílom, informuje denník Retail Gazette.

H & M zaznamenáva pokles ziskov už od roku 2015. Firma sa preto rozhodla, že sa chce viac zamerať na udržateľnú módu, po ktorej v posledných rokoch rastie dopyt. Začiatkom februára tak firma ohlásila, že rozšíri pôsobenie internetového second handu Sellpy, v ktorom je H&M od roku 2019 väčšinovým vlastníkom.

Second hand Sellpy bol prvýkrát uvedený vo Švédsku a vlani v lete sa dostal aj do Nemecka. Teraz H&M plánuje, že jeho pôsobenie expanduje aj do Holandska a Rakúska. Spoločnosť tiež uviedla, že do roku 2025 by chcela mať aspoň 30 percent sortimentu z recyklovaných materiálov, znížiť emisie z výroby o 20 percent a emisie celkového dodávateľského reťazca o 10 percent.

Skupina H & M nedávno uviedla na trh dlhopisy vo výške 500 miliónov eur, ktoré sú viazané práve na udržateľnú módu. O dlhopisy bol totiž podľa informácií portálu Green Queen obrovský záujem, čo napovedá, že záujem o udržateľnú módu stúpa aj medzi investormi a finančníkmi, a to aj v čase, keď situácia na trhu nebola v roku 2020 úplne priaznivá.

Dobrý skutok, alebo marketing? 

"Udržateľnosť je teraz pre našu firmu kľúčová. Nové dlhopisy nám tak dávajú priestor sa záväzne upísať k tomu, aby sme mohli dosiahnuť naše ciele," hovorí finančný riaditeľ H&M Adam Karlsson. "Je pre nás dôležité, aby sme udržiavali kapitálovú štruktúru firmy a zároveň dali investorom šancu, aby prispievali k lepšej a udržateľnejšej budúcnosti módneho priemyslu," dodáva.

"To, že je o dlhopisy záujem, svedčí o skutočnosti, že ľudia zelenej budúcnosti veria a že aj finančné trhy si vážia našej snahy o udržateľnosť," dopĺňa riaditeľka Helmerssonová.

Hoci investori veria, že firma chce naozaj dodržať ciele, ktoré si stanovila, podľa mnohých ide len o snahu značky vylepšiť si povesť.

Značka bola totiž v minulosti mnohokrát kritizovaná pre podporovanie konzumného štýlu nakupovania a využívanie nekvalitných materiálov a v roku 2017 dokonca čelila obvineniu, že hoci sa jej tovar nepredáva, firma stále vyrába ďalšie a oblečenie potom končí ako alternatívne palivo pre elektráreň v Štokholme.

Zapojí sa aj Česko

Spoločnosť si však stojí za tým, že ide do zelenej iniciatívy s dobrými úmyslami. "Chceme sa stať 100-percentne cirkulárnou a klimaticky pozitívnou spoločnosťou. Uvedomujeme si, že planéta nemá dostatok prírodných zdrojov aby mohla pokračovať vo výrobe a používaní oblečenia rovnakým spôsobom ako priemysel v súčasnej dobe. Preto je dôležitý samotný dizajn produktov, ktorý musí byť navrhnutý tak, aby sa na konci svojho života dal recyklovať," hovorí hovorkyňa H&M pre Českú republiku Slavomíra Barnová.

Okrem globálnych aktivít značky si zmien všimnú aj českí zákazníci. "Snažíme sa robiť aj lokálne aktivity. Jednou z nich je dlhodobá spolupráca s INCIEN (Inštitút cirkulárnej ekonomiky). Skrze INCIEN sa snažíme podporovať v ČR rôzne formy vzdelávania v oblasti obehového hospodárstva a udržateľnej módy pre širokú verejnosť, študentov a profesionálov," hovorí Barnová.

Okrem toho české H&M zbiera v predajniach aj nechcený textil, spolupracuje so švédskou ambasádou na projektoch ohľadom udržateľnosti a snaží sa podporovať lokálnych dizajnérov.

Zdroj: idnes.cz

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?