Implementácia WMS

Implementácia systému na riadenie skladov (WMS) býva otázkou niekoľkých týždňov až niekoľkých mesiacov – v závislosti od veľkosti firmy, zložitosti jej skladových procesov alebo zložitosti samotného WMS. Všeobecne však platí, že implementácia robustných on-premise WMS s funkciami na mieru zaberie viac času než nasadenie ľahšieho cloudového riešenia.

Každý dodávateľ skladového systému má aj mierne odlišný postup nasadzovania WMS. Napriek tomu proces implementácie najčastejšie pozostáva z týchto krokov:

  1. Analýza súčasného stavu. Pri analýze konzultant podrobne mapuje súčasný stav skladu a skladových procesov. Zaujíma ho napríklad proces objednávania, príjmu alebo výdaja tovaru, mapuje logistické toky v sklade alebo prácu skladníkov, identifikuje sortiment či objednávky a zaujíma sa o požiadavky a potreby samotného zákazníka. V rámci analýzy navyše odhaľuje slabé miesta fungovania skladu a navrhuje možné procesné aj prevádzkové riešenia, takže pre firmu je táto analýza často prínosná sama o sebe – aj keď sa nakoniec rozhodne WMS nenasadzovať.
  2. Návrh riešenia. Na základe analýzy konzultant navrhuje, ako by WMS vo firme mal a mohol fungovať. Niektoré skladové procesy napríklad odporučí upraviť a pozmeniť tak, aby lepšie zodpovedali dobrej praxi osvedčenej u iných firiem a dalo sa tak predísť nákladným úpravám WMS na mieru. Iným procesom, pokiaľ to nie je možné inak, naopak prispôsobí samotné WMS. Cieľom návrhu riešenia je, aby s čo najnižšími nákladmi na zaobstaranie systému čo najviac vzrástla efektivita skladu.
  3. Implementácia WMS. Po odsúhlasení návrhu riešenia prichádza na rad samotné nasadenie WMS. V prípade on-premise riešenia dodávateľ inštaluje systém na server a všetky pracovné stanice vo firme, v prípade cloudu nie je nutné inštalovať nič, pretože väčšina systémov umožňuje prístup rovno z prehliadača. Ďalej dodávateľ WMS podľa dohody nastavuje a prepája s ďalšími podnikovými systémami – najčastejšie s ERP alebo s e-shopom – a dodáva a konfiguruje čítačky čiarových kódov. Súčasťou implementácie je v prípade potreby aj zaškolenie užívateľov do používania systému.
  4. Skúšobná prevádzka. Po nasadení WMS si klient naostro vyskúša, ako mu práca so skladovým systémom vyhovuje. Skúša všemožné scenáre, upozorňuje dodávateľa na prípadné chyby a pýta sa, ak potrebuje ďalšie informácie. Je žiaduce, aby firma túto skúšobnú prevádzku naplánovala na obdobie mimo predajnú špičku a odladila fungovanie WMS tak, aby potom bola na sezónu plne pripravená.
  5. Plná prevádzka so zákazníckou podporou. V tejto fáze je systém na riadenie skladu plne odladený a zákazník sa len v prípade potreby obracia na svojho konzultanta alebo zákaznícku podporu. V prípade on-premise systémov je nutné systém raz za čas ručne aktualizovať, cloudové systémy sa v rámci paušálu zvyčajne aktualizujú automaticky každý mesiac.

Zaujíma vás proces implementácie WMS ešte podrobnejšie? Prečítajte si implementačnú metodiku LOKiA WMS – obľúbeného cloudového systému na riadenie skladov od firmy GRiT.

Ďalšie informácie o WMS

Reklama

Potrebujete poradiť s riešením pre vašu firmu?